Nieuwsbrief #3 materiaal & techniek

01 mei 2023 20:56

Tim gaat weer FIETSEN!! Mt. Ventoux 16.09.23  Nieuwsbrief # 3

Lieve familie, vrienden, buren, bekenden en sponsors,

De beklimming van de Mt. Ventoux vergt niet alleen fysieke en mentale voorbereiding, maar ook het materiaal moet daarbij op orde zijn. Daarom in deze nieuwsbrief #3 meer over materiaal en techniek.

Nieuwsupdate: Groen licht bij de sportkeuring! Nu nog even de Mt. Ventoux J.

Materiaal: de racefiets waarmee ik de beklimming ga doen is een oud stalen Italiaans beestje. Ik heb ‘m in 2016 voor een habbekrats gekocht van een oude Duitse overbuurman op de camping van onze stacaravan. Die was naar eigen zeggen zijn hele leven al helemaal “verrückt” van fietsen. De fiets die hij aan mij verkocht was altijd zijn favoriete geweest maar moest weg wegens ruimtegebrek. Hij had ‘m rond 1983 in een fietsenzaak van oud-profwielrenner Erik Bautz gekocht en heeft er in wielrenclubs, in wedstrijden en woon-werkverkeer jarenlang zo’n 35.000 km/jaar mee gereden. Daar kon ik dus geen miskoop aan hebben! Ik viel ook meteen voor de schoonheid van deze klassieke fiets.  Omdat ik de fiets wilde gebruiken om mee in de bergen te fietsen voor het goede doel, en ik links nog enkele resterende verlammingsverschijnselen had, waren er wel wat aanpassingen nodig: o.a. een veel beter bergverzet, andere remgrepen, andere pedalen, een comfortabeler zadel etc. De eerste de beste fietsenmaker in Utrecht die ik benaderde wilde er niet aan beginnen, maar gelukkig kwam ik daar bij toeval Stijn tegen. Naast zijn werk in de GGZ knapte hij in een kleine garagebox oude (race)fietsen op. Ook maakte hij op aanvraag “customs”. Hij heeft toen van mijn oude beestje een prachtige “Stijn custom” gemaakt, die ik thuis trots aan de muur heb hangen! Inmiddels heeft hij van zijn hobby zijn werk gemaakt en een mooie gezellige fietsenmakerij geopend, waar je op afspraak ook zelf aan je fiets kunt sleutelen: Rower-bikeshop.

Techniek: Stijn heeft van mijn dubbel voorblad een triple gemaakt door er een extra klein blad aan toe te voegen zodat ik nu vóór 26-44-52 heb. Achter is de cassette vervangen door een 7-speed 13-28. Het was wat wurmen bij de achtervork, maar met een smallere ketting lukte het. In mijn kleinste bergverzet rij ik met deze kettingbladen minder dan 1:1. Veel minder kan niet want anders rijd ik te langzaam en wordt het een soort “sur place” en val ik om J. De achterderailleur heeft een verlengde kooi gekregen voor een beter verloop van de ketting bij deze bladen. Aan het schakelen met ouderwetse shifters op de voorbuis moet ik nog steeds wel wennen: één hand van het stuur en dan tegelijk naar beneden kijken is in mijn geval altijd weer spannend. De ouderwetse pedalen met toeclips zijn vervangen door halve SPD-pedalen (1 zijde SPD, 1 zijde normaal) omdat ik met mijn linker voet niet snel genoeg uit de toeclips kan komen. De eerste jaren heb ik in de bergen dan ook met gewone schoenen gefietst.

Sponsoren? Graag! Dat kan nog altijd via de website www.tourdepancreas.nl. Zoek mijn naam bij de deelnemers, bepaal zelf je bedrag en doneer. Wil je daarbij je naam en e-mailadres vermelden zodat ik je kan bedanken? Ik hou je op de hoogte met 2-maandelijkse nieuwsbrieven, en af en toe een blog op mijn deelnemerspagina op de website. En vertel je vrienden over mijn deelname, wie weet levert dat weer sponsors op J! Leuker is: zelf meedoen! Iedereen met een goede basisconditie, de wil om wat te trainen, een goede fiets, en een goed humeur kan de top halen. Kijk op de website voor meer informatie, dan word je zeker enthousiast!

Alvast bedankt en met hartelijke groet, Tim Sterel

Reageren of afmelden? Mail mij op timsterel@gmail.com         mei 2023